Inne publikacje:
• „Z chrześcijańskiej perspektywy. O dylematach psychoterapii” („Z psychologiem dr Zofią Paśniewską-Kuć, pracownikiem Salezjańskiego Instytutu Wychowania Chrześcijańskiego – rozmawia Ewa Czumakow”) w: Przegląd Katolicki Warszawa 17/1996
• Zofia Paśniewska-Kuć (2010) Henryk Paśniewski (1908-1981) w: I. Stopyra red. Miesięcznik „Powiatowa” Wyd. SPS ”Powiatowa”, Międzyrzecz
• Zofia Paśniewska-Kuć (2013) Dylematy diagnostyczne związane z nadpobudliwością psychiczną – czyli praktyka kliniczna wobec twórczych paradoksów w Teorii Dezintegracji Pozytywnej
(Streszczenie referatu wygłoszonego na I Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Kazimierz Dąbrowski i Jego dzieło we współczesnej psychologii Lublin KUL 2013 )
Przedmiotem referatu są kontrowersyjne tezy Teorii Dezintegracji Pozytywnej (TDP) związane ze zjawiskiem nadpobudliwości (wzmożonej wrażliwości) psychicznej. Twierdzenie, że osób nadpobudliwych nie należy leczyć, ale rozwijać ich wrażliwość można zaliczyć do tych paradoksalnych założeń K. Dąbrowskiego, które z pewnością nie są łatwe do wintegrowania w tradycyjne schematy diagnozy klinicznej. Celem referatu jest analiza problemów związanych z oceną zjawiska nadpobudliwości w oparciu o założenia TDP. Analizy tej dokonano na podstawie prac K. Dąbrowskiego i własnych poszukiwań badawczych. Zasadnicza trudność w ocenie zjawiska nadpobudliwości z perspektywy TDP, wiąże się z potrzebą uściślenia kryteriów pozytywnego związku wzmożonej wrażliwości z rozwojem osobowym. Trudne problemy związane są tu również z metodami badawczymi. Dylematy diagnostyczne dotyczące nadpobudliwości – wynikają z odrębności założeń TDP (opartych na koncepcji zdrowia psychicznego i „normie idealnej”) w stosunku do stosowanych w praktyce klinicznej, klasyfikacji tego zjawiska (opartych na koncepcjach psychopatologii i normie statystycznej). W przedstawionej prezentacji dokonano analizy i interpretacji tych problemów oraz zaproponowano kierunek poszukiwań badawczych zmierzających do rozstrzygnięcia poszczególnych dylematów diagnostycznych. Referat wskazuje z jednej strony na złożoność zagadnienia oceny nadpobudliwości w świetle TDP, z drugiej zaś stara się ujawnić głęboki sens „paradoksalnych” twierdzeń tej teorii – ich odkrywczy, eksploracyjny charakter.
Diagnostic dilemmas regarding overexcitability – that is clinical practice in view of creative paradoxes in the Theory of Positive Disintegration
Issues to the presentation are controversial theses on Theory of Positive Disintegration connected with the phenomenon of overexcitability (mental oversensibility). The statement according to which overexcitable people should not be treated but their sensibility should be developed, can be ranked as one of the paradoxical ideas of K. Dabrowski which are surely not easy to adapt for traditional schemes of clinical diagnosis. The purpose of this presentation is an analysis of problems connected with the diagnosis of the phenomenon of overexcitability – based on the theses about TPD. This analysis has been done on the basis of K. Dabrowski’s works and mine research works. The basic difficulty in an estimating at the phenomenon of overexcitability from the perspective of TPD is connected with a necessity of specifying of criteria of a positive relationship between oversensibility and a person’s development. Difficult problems are also connected with research methods. Diagnostic dilemmas regarding overexcitability – stem from the differences between TPD (based on the conception of mental health and “an ideal norm”) and used in clinical practice a classification of this phenomenon (based on a conception of psychopathology and a statistical norm).In this presentation an analysis and an interpretation of these problems have been done. A suggestion on a direction of scientific searches whose purpose is to solve particular dilemmas is also here. On the one hand the presentation pays attention to the fact, how much the problem of diagnosis of overexcitability in the light of TPD is complicated, on the other hand it tries to uncover deep sense of ”paradoxical” ideas of this Theory – their discovery, exploratory character. (www.sympozjumdabrowski.pl)
ZOFIA PAŚNIEWSKA-KUĆ WIERSZE
• Zofia Paśniewska-Kuć Wiersze (Po co piszę…( 2016)
• Zofia Paśniewska-Kuć Ku górze (Wyd. Dispicio 2017)
Zofia Paśniewska-Kuć
Perła1)
Rzucił
perłę
w różową zagrodę
Przedtem nie było tu
takiego żarcia !!!
Z dziwnym uczuciem
obserwował
jak
z kwikiem ruszają
do natarcia
____________________________
1) © by Zofia Paśniewska-Kuć Prawa autorskie zastrzeżone. Nie zezwala się na żadną formę kopiowania i rozpowszechniania utworu
bez pisemnej zgody autorki
========================================
Zofia Paśniewska-Kuć
Kariera 1)
Rzucał
hojnie
perliste to i owo
w zagrodę lukrowaną
naukowo
Karierę
pereł
widziano tu różowo
więc
darczyńcę za płot wyrzucono
bęc, bęc
***
Jakież było
zdziwienie
gdy
on
brawurowo
wyrwawszy sztachetę
do zagrody pobiegł
……………………………
……………………………
A teraz
bęc, bęc
łzy perliste
— z niejednych —
wyciska
ciosając im
kołki na głowie
1) © by Zofia Paśniewska-Kuć Prawa autorskie zastrzeżone. Nie zezwala się na żadną formę kopiowania i rozpowszechniania utworu
bez pisemnej zgody autorki